Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 05-04-2020  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup . Tetapi benih itu tidak akan tumbuh seandainya tidak dibajai dengan keberanian
-- Hukama'

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: Laurenjoy
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13724

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 18
Ahli: 0
Jumlah: 18




  Dari Galeri
ni gambar kat rumah, mase housemate dtg raya tahun lps..

  Yang Masuk Ke Sini
citey: 1 hari, 18 jam, 15 minit yang lalu
Laurenjoy: 30 hari yang lalu
jackurban: 31 hari yang lalu
porkalwais: 31 hari yang lalu


Al-Quran dan Hadis
Topik: Do'a merupakan kekuatan moral


Carian Forum

Moderator: Pengurusan
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Al-Quran dan Hadis
    »» Do'a merupakan kekuatan moral

Please Mendaftar To Post


Oleh Do'a merupakan kekuatan moral

maricella
{ SRIKANDI }
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 48
Posting: 390
Dari: gemas, negeri 9

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 19-04-03 18:16




Do'a dapat menimbulkan kekuatan yang luar biasa pada diri seorang atau kelompok orang, dimana kekuatan itu mampu menerobos atau mematahkan kekuatan-kekuatan fisik yang kokoh dan tangguh sekalipun. Kekuatan fisik pada dasarnya hanyalah merupakan kekuatan luar yang yang masih berada dibawah kekuatan dalam/kekuatan batin, oleh karena itu kekuatan fisik atau kekuatan lahir itu tidak dapat diandalkan sepenuhnya. Do'a yang diucapkan dengan tulus ikhlas, sepenuh hati dan sepenuh kepercayaan kepada Allah adalah sebenarnya merupakan hubungan batin dengan Allah yang maha kuasa.
Dan kalau batin kita sering kita hubungkan, kita sambung dengan Allah dengan jalan berdo’a, memuja dan memuji Allah maka lama kelamaan akan timbul kekuatan batin kita yang kadang-kadang tidak kita sadari adanya, memang disetiap diri manusia terdapat potensi kekuatan batin semacam itu yang kalau dikembangkan benar-benar maka akan keluarlah/nampaklah potensi yang selama itu tersimpan di dalam diri seseorang.
Timbulnya kekuatan pada diri seseorang dengan berdo’a, kalau ditinjau secara psikologis memang mudah dimengerti. Kalau kita berdoa dengan sumngguh-sungguh, sepenuh hati dan percaya sepenuhnya akan dikabulkan Allah, tentu kesungguhan dan kepercayaan kita yang ada dalam batin itu akan menimbulkan sugesti yang kuat dan dorongan moral yang tinggi untuk mencapai tujuan yang diinginkan. Sugesti dan dorongan dari dalam (inner motivation) ini merupakan kekuatan psikologis, kekuatan jiwa/kekuatan batin yang mempunyai peranan besardan penting dalam usaha mencapai suatu tujuan. Dus menggerakan orang yang berdo’a itu untuk mencurahkan segala daya dan kemampuan untuk merealisasi tujuannya.
Contoh-contoh yang dapat ditemui dalam kehidupan sehari-hari yang membuktikan kekuatan dengan berdo’a banyak sekali. Kita mungkin sering melihat orang atau teman kita yang mengalami perubahan dan kemajuan-kemajuan yang mengejutkan, dia berhasil mencapai sukses dalam bidang-bidang tertentu, padahal sebelumnya ia nampak tidak mempunyai potensi atau kemampuan untuk mencapai apa yang sekarang diraihnya, menurut perhitungan kita secara manusiawi. Di samping karena usahanya yang gigih dan keuletan serta ketekunannya, siapa tahu mungkin ia setiap malam berdo’a kepada Allah, bermunajat benar-benar lalu Allah mengabulkan doa’nya.






Bookmark and Share




  Member Information For maricellaProfil   Hantar PM kepada maricella   Quote dan BalasQuote

qaulah_atrah
-{SERIKANDI BERJASA}-
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 40
Posting: 338
Dari: kaybee

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 19-04-03 18:34


doa pun boleh mengeratkan kita sbg hamba dgn Allah.. secara x langsung, akan melahirkan rasa keinsafan..

namun, solat yg qaulah dirikan, kadang x2 tak khusu'.. macam mana nie ?

wassalam

-----------------


memimpin, dipimpin, terpimpin


Bookmark and Share




  Member Information For qaulah_atrahProfil   Hantar PM kepada qaulah_atrah   Pergi ke qaulah_atrah's Website   Quote dan BalasQuote

hub_addin
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 23
Posting: 447
Dari: Perak No.1

Perak   avatar


posticon Posting pada: 21-04-03 09:26




doa tu senjata umat islam...
umat islam pasti boleh, kita ada kuasa tenaga, doa sebagai senjata...

-----------------


Bookmark and Share




  Member Information For hub_addinProfil   Hantar PM kepada hub_addin   Quote dan BalasQuote

aisyatul_auni
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 19.04.2003
Ahli No: 177
Posting: 124
Dari: amman

jordan  


posticon Posting pada: 22-04-03 02:31


Doa tanda pengharapan kepadaNya
tapi..pastikan doa dimulakan dengan memuji Allah dan selawat atas Nabi...

Do'a itu semuanya terhijab (terhalang) sehingga
permulaannya memuji Allah dan sholawat kepadaku
kemudian berdo'a, baru do'a itu akan terkabulkan
(Nasa'i dari Anas ibn Malik)


-----------------


Bookmark and Share




  Member Information For aisyatul_auniProfil   Hantar PM kepada aisyatul_auni   Quote dan BalasQuote

sayasarah
-WARGA SETIA-
Menyertai: 19.04.2003
Ahli No: 170
Posting: 509
Dari: Kerak bumi

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 22-04-03 23:07


a'kum

a'ah kekdang kita nak cepat sgt lepas solat , kita cepat jehh abih doa..nak2 pulak sape2 yg amik titas heheh..
mmm..klu sapa yg x bdoa tu tandanya org tu sombong ngan Allah..nauzubillah


Bookmark and Share




  Member Information For sayasarahProfil   Hantar PM kepada sayasarah   Quote dan BalasQuote

hub_addin
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 23
Posting: 447
Dari: Perak No.1

Perak   avatar


posticon Posting pada: 27-04-03 01:45




doa yang tidak disertai selawat ke atas nabi umpama doa yang tergantung di antara langit dan bumi...

ambil masa barang seminit dua untuk kita mengucapkan selawat ke atas junjungan besar kita...

-----------------


Bookmark and Share




  Member Information For hub_addinProfil   Hantar PM kepada hub_addin   Quote dan BalasQuote

mawarputih
WARGA 4 BINTANG
Menyertai: 21.04.2003
Ahli No: 308
Posting: 152
Dari: Bangsar,KL

KualaLumpur   avatar


posticon Posting pada: 27-04-03 12:38


Kalau kita meminta pada manusia, kita sering dilempar dgn caci maki dan kehinaan, tapi bila kita meminta (berdoa) pada Allah, bermunajat, mengadu rintih padaNya, Dia tak pernah jemu dan marah, malah Dia sentiasa Sudi mendengar kesusahan dan keluh kesah kita dan Dia juga sentiasa rindu utk mendengar 'permintaan' kita padanya. Cuma kita yg tak menyedari hakikat ini.

Tapi kebanyakan kita, hanya berdoa pada waktu susah, pada waktu kita benar2 memerlukan. Ttp bila kita dalam kesenangan dan tawa ria, jarang sekali kita mengingatiNya, jauh sekali utk berterima ksih padaNYa.

Ana percaya, doa pada waktu senang ada pertaliannya dengan doa di waktu susah. Ini adalah hadith rasulullah saw ttp ana lupa siapa rawinya (harap ada sahabiah yg boleh membantu). So, jika kita mahu dimakbulkan doa kita, byk2lahy berdoa pada waktu senang.

WaLlahu Subhanahu WaTa'ala A'lam....


Bookmark and Share




  Member Information For mawarputihProfil   Hantar PM kepada mawarputih   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.048911 saat. Lajunya....