Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 23-02-2020  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
Iman dan Islam tidak dapat dipisahkan dari diri seseorang sepertimana setianya warna merah pada darah dan rasa enak pada buah-buahan...
--
Jijah

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: citey
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13721

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 32
Ahli: 0
Jumlah: 32




  Dari Galeri
senyum sokmo

  Yang Masuk Ke Sini
citey: 2 hari yang lalu
nishazainal: 5 hari yang lalu
sarahhanee: 10 hari yang lalu


Luahan Hatiku
Topik: gambar berdua


Carian Forum

Moderator: Pengurusan, limah
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Luahan Hatiku
    »» gambar berdua

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2

Oleh gambar berdua

ai_za82
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 49
Posting: 36
Dari: pagoh

Johor   avatar


posticon Posting pada: 02-05-03 08:36


Assalamualaikum...

saya ada kemusykilan sket...
buleh ke pompuan dan lelaki bergambar berdua-dua?
maksud saya...bergambar dengan kawan...dengan jarak yang agak jauh sket...

-----------------
bukankah ini suatu dugaan
dari Tuhan yang Pengasih Penyayang
kita sekadar dapat merencana
hanyalah Dia yang menentukannya


Bookmark and Share




  Member Information For ai_za82Profil   Hantar PM kepada ai_za82   Quote dan BalasQuote

anas
WARGA RASMI
Menyertai: 01.05.2003
Ahli No: 832
Posting: 18
Dari: um,kl

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 02-05-03 11:04


ambik gambar berdua boleh,tapi jauh sikitlah...macam anas ni mase dinner kolej dulu siap ambik gambar berdua dgn sidia tapi last2 'clash' pulak.so,kalau boleh elakkanlah nanti kita akan rasa menyesal sendiri sebab kita ada kenangan yg tak boleh dilupakan walaupun hubungan tu dah berakhir.ingat sendirilah yek...

-----------------
kucing_comel


Bookmark and Share




  Member Information For anasProfil   Hantar PM kepada anas   Quote dan BalasQuote

jijah
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 93
Posting: 136
Dari: Pulau Pinang

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 02-05-03 16:48


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatu

sahabiah ai_za82..pada pendapat jiajh gambar berdua rasanya tak salah..tapi apa tujuannya?
Adakah supaya salah seorang darinya dapat menatapnya dan kemudian menimbulkan pelbagai angan-angan yang tidak sewajarnya tertimbul?
Kalau ramai-ramai rasanya lebih elok kan..yang wanita sebahagian dan yang lelaki sebahagian yang lain...rasanya itu lebih menghindar dari timbulnya fitnah.,..

jadi, segalanya bergantung pada niat...walaupun niat kita cuma mahu bergambar tapi niat pihak yang satu lagi kita tak tahu...jadi...rasanya kalau boleh elakkanlah


Bookmark and Share




  Member Information For jijahProfil   Hantar PM kepada jijah   Quote dan BalasQuote

maricella
{ SRIKANDI }
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 48
Posting: 390
Dari: gemas, negeri 9

NegeriSembilan   avatar


posticon Posting pada: 02-05-03 16:50


saye pun kalu ambik gamba...jauh skit

-----------------



●ŠēВưΜВưňĞ ĶĭţĂ ŝĚťĀρ

Bookmark and Share




  Member Information For maricellaProfil   Hantar PM kepada maricella   Quote dan BalasQuote

ida01
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 11
Posting: 330
Dari: SeGaMaT^jOhOr

Johor   avatar


posticon Posting pada: 02-05-03 16:53


haah.maser tuh ida ader tangkap ngan lelaki gak tapi jauh la.jauh sangat.hehe beza.tapi bile fikir balik raser geli lak.tengok.skang nih ida simpan supaya org lain tak tengok.nanti takut lak timbul pelbagai fitnah lak.risau gak.seeloknyer kalo nak bergambar tuh bior ah berjamaah.

-----------------
Bicara Syahadah Menusuk Kalbu
Hati Nan Damai Terasa Rindu.
Ukhuwah Mahabbah Terjalin Selalu
Moga Kekal Bersama Menuju






Bookmark and Share




  Member Information For ida01Profil   Hantar PM kepada ida01   Quote dan BalasQuote

ai_za82
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 49
Posting: 36
Dari: pagoh

Johor   avatar


posticon Posting pada: 02-05-03 22:19


tima kacih di atas nasihat kalian...
akan saye jadikan panduan...

-----------------
bukankah ini suatu dugaan
dari Tuhan yang Pengasih Penyayang
kita sekadar dapat merencana
hanyalah Dia yang menentukannya


Bookmark and Share




  Member Information For ai_za82Profil   Hantar PM kepada ai_za82   Quote dan BalasQuote

mentari_pagi
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 02.05.2003
Ahli No: 861
Posting: 32
Dari: transkerian

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 03-05-03 11:43


hehhe ana pun penah ambik gambaq ngan budak laki tapi masa tu malam terakhir kat matrik... tapi rasanya kalo niat kita baik takpa.... lagipunnn kita cuma kawan biasa..hehhee jgn la lepas kita dok tangkap gambaq dok tgk tiap2 ari..memang nanti terpesong..hhehee kan kan

-----------------
iman itu kemanisan jiwa


Bookmark and Share




  Member Information For mentari_pagiProfil   Hantar PM kepada mentari_pagi   Send ICQ Meesage To mentari_pagi   Quote dan BalasQuote

nurul_hana
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 03.05.2003
Ahli No: 930
Posting: 30
Dari: Gombak

saudiarabia   avatar


posticon Posting pada: 04-05-03 11:31


a'kum....ana dulu pernah bergambar ngan seorang lelaki ni...tetapi jauh-jauh la....tapi,ana rasa tak apa kot,kalau kita sekadar nak berkawan atau ingin merapatkan ukhuwah,itu tidak mengapa....kalau nak bergambar,jauh-jauhla sikit....kita mesti ade rasa malu kan...???....wassalam...

-----------------
Berjuanglah demi mempertahankan maruah sebagai seorang muslimah sejati....


Bookmark and Share




  Member Information For nurul_hanaProfil   Hantar PM kepada nurul_hana   Quote dan BalasQuote

anak_perak
{ SRIKANDI }
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 45
Posting: 186

Perak   avatar


posticon Posting pada: 05-05-03 23:16



ehem... assalamua'laikum

sebaik-baiknya elak kanlah ....
baik jauh2 atau pun dekat
kena ingat ......fitnah manusia dan lagi satu azab Allah
kalu nak tagkap skali... ajaklaaa 3/4 org kawan lain yerk !!!

berhati2 ...berjaga2
dalam setiap tingkah laku dan pergerakan


-----------------



Bookmark and Share




  Member Information For anak_perakProfil   Hantar PM kepada anak_perak   Quote dan BalasQuote

uBaiDiLLaH
WARGA 1 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 78
Posting: 35

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 06-05-03 02:35


Seboleh-bolehnya dielakkan...apa agaknya kepentingan utk bergambar berdua bersama yang berlainan jantina...

Banyak implikasi negatifnya...

Beralasan hendak menjalinkan ukhwah ? Adakah perlu untuk bergambar. Fikirkan...

Sekiranya untuk dibuat kenangan, lebih baik sekiranya bergambar beramai-ramai. Lagi banyak kenangannya...

Tinggalkan perkara yang syubhah !

Allahu a'lam...


Bookmark and Share




  Member Information For uBaiDiLLaHProfil   Hantar PM kepada uBaiDiLLaH   Quote dan BalasQuote

syaiz
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 02.05.2003
Ahli No: 873
Posting: 51
Dari: malaysia

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 06-05-03 03:45


betul..betul...perlukah bergambar ? kenapa? untuk rapatkan ukhuwah ? yeke? jangan cakap je...wlpun niat korang mungkin baik...ade negatifnya.....tak caya ? masa membuktikan....sbnrnya aku dlu kat matrik buat juga...tapi nk wat camna kan...aku tak tau nak buat sampai tak terkata...sbb org pempuan tu yg ajak bergambar...nak tolak..eii...entah....tak sampai ati je....


Bookmark and Share




  Member Information For syaizProfil   Hantar PM kepada syaiz   Pergi ke syaiz's Website   Quote dan BalasQuote

hub_addin
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 17.04.2003
Ahli No: 23
Posting: 447
Dari: Perak No.1

Perak   avatar


posticon Posting pada: 08-05-03 08:47


Quote:

On 2003-05-06 02:35, uBaiDiLLaH wrote:

Tinggalkan perkara yang syubhah !

Allahu a'lam...



mmm...ana bersetuju dengan apa yg diperkatakan oleh ubaidillah.

bilamana suatu perkara itu jatuh syubhah antara halal dan haram, wajib ditinggalkan.

ia jadi begitu kerana tidak jelas antara halal dan haramnya disebabkan tidak jelasnya dalail dan mungkin tidak jelasnya jalan utntuk menetapkan nas/dalil yang ada pada hal ini.

dalam persoalan ini Islam menetapkan suatu garis yang disebut Wara' iaitu sikap berhati2 kerana takut berbuat haram. di mana dengan sifat itu seorang muslim diharuskan untuk menjauhkan diri dari masalah yang masih syubhah, moga dengan apa yang dilakukan itu boleh mengelakkannya daripada terseret untuk berbuat kepada yang haram.

walaupun berniat baik kerana ukhwah atau sebagainya, tapi perkara tersebut tentu boleh menimbulkan fitnah apabila orang lain melihat gambar tersebut. tidakkah perkara tersebut akan membawa kepada perkara yang haram.

pada pendapat yang lebih tegas lagi, para ulama' fiqh membuat satu kaedah;apa sahaja yang membawa kepada perbuatan haram, maka itu adalah haram

jadi berhati2 lah dalam soal bergambar berdua antara lelaki dan perempuan kerana fitnah dan keburukan disebaliknya adalah lebih besar lagi. mungkin juga akan menyebabkan orang yang bergambar itu berangan2 panjang akan diri mereka berdua dan boleh menjadi ruang untuk syaitan merosakkan manusia...

Allahua'lam

-----------------


Bookmark and Share




  Member Information For hub_addinProfil   Hantar PM kepada hub_addin   Quote dan BalasQuote

shahierah
WARGA RASMI
Menyertai: 09.05.2003
Ahli No: 1103
Posting: 2
Dari: hulu langat

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-05-03 15:31


gambar berdua dekat-dekat nie memang salah dan berdosa disisi agama.ia boleh dianggap seperti kita nak menghapiri zina.


Bookmark and Share




  Member Information For shahierahProfil   Hantar PM kepada shahierah   Quote dan BalasQuote

shahierah
WARGA RASMI
Menyertai: 09.05.2003
Ahli No: 1103
Posting: 2
Dari: hulu langat

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 10-05-03 15:33


Quote:

On 2003-05-10 15:31, shahierah wrote:
gambar berdua dekat-dekat nie memang salah dan berdosa disisi agama.ia boleh dianggap seperti kita nak menghapiri zina.



Bookmark and Share




  Member Information For shahierahProfil   Hantar PM kepada shahierah   Quote dan BalasQuote

littleOne
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 25.04.2003
Ahli No: 507
Posting: 70
Dari: pearl island

PulauPinang   avatar


posticon Posting pada: 01-06-03 17:01


Quote:

On 2003-05-10 15:31, shahierah wrote:
gambar berdua dekat-dekat nie memang salah dan berdosa disisi agama.ia boleh dianggap seperti kita nak menghapiri zina.



setuju !!! setuju !!!

la takrabu zina



-----------------
ruh kudus


Bookmark and Share




  Member Information For littleOneProfil   Hantar PM kepada littleOne   Quote dan BalasQuote

nuriz
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 27.04.2003
Ahli No: 549
Posting: 53
Dari: perak

Perak   avatar


posticon Posting pada: 01-06-03 19:01


ana pun musykil pasal hal ni.
tapi kata ayah ana kalau was-was baik x payah

-----------------
[IMG]http://www.gamespy.com/avatars/av/AT/at239.gif[/IMG][b]meniti fantasi melayari realiti[/b]


Bookmark and Share




  Member Information For nurizProfil   Hantar PM kepada nuriz   Quote dan BalasQuote

mutiara_hati
WARGA RASMI
Menyertai: 27.05.2003
Ahli No: 1479
Posting: 15
Dari: kelantan

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 01-06-03 23:04


Assalamualaikum......
mmmmm
Bergambar ngan laki ek.....
Sebenarnya kalau boleh cubalah elakkan dari bergambar berdua-duaan....
Kalau nak bergambar gak,suruhlah kawan temankan....
Takut nanti boleh timbul fitnah.....
Gambar ni macam2 leh bawa fitnah.....nanti dia kata buah hati die ke.....
Takpun esok2 orang buat fitnah ngan gambar tu ker......
Kalau nak buat kenangan tu,pertimbangkanlah cara sewajarnya...
Wassalam


Bookmark and Share




  Member Information For mutiara_hatiProfil   Hantar PM kepada mutiara_hati   Quote dan BalasQuote

selembut_bayu
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 18.04.2003
Ahli No: 168
Posting: 85
Dari: Selangor

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 02-06-03 01:05


Assalamu'alaikum..

Ana dulu masa sekolah buat gak kerja cam ni.. tp gambar jauh la.. pas tu bila pk balik .. xde faedahnye.. mcm dpt dosa je.. bila dah tersedar, ana gunting gambar tu.. gambar ana.. ana simpanlah.. gambar laki ni.. mane ana letak ntah, tak ingat dah..

Wassalam


Bookmark and Share




  Member Information For selembut_bayuProfil   Hantar PM kepada selembut_bayu   Quote dan BalasQuote

sayasarah
-WARGA SETIA-
Menyertai: 19.04.2003
Ahli No: 170
Posting: 509
Dari: Kerak bumi

Pahang   avatar


posticon Posting pada: 02-06-03 01:30


a'kum


ummm klu bleh elakkan fitnah

-----------------
Pimpin daku dalam Redha-Mu
Kasihi daku dalam Rahmat-Mu
[IMG]


Bookmark and Share




  Member Information For sayasarahProfil   Hantar PM kepada sayasarah   Quote dan BalasQuote

Lady_Iu
WARGA 2 BINTANG
Menyertai: 06.05.2003
Ahli No: 1005
Posting: 58
Dari: JB

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 02-06-03 09:32


lapar la..isk..isk..isk..

-----------------
Usaha... doa... tawakal... :)


Bookmark and Share




  Member Information For Lady_IuProfil   Hantar PM kepada Lady_Iu   Quote dan BalasQuote

Moderator: Pengurusan, limah
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Luahan Hatiku
    »» gambar berdua

Please Mendaftar To Post

Mukasurat 1 Of 2

Go To Page: 1 · 2


Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.06653 saat. Lajunya....