Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 26-02-2020  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
Sesiapa yang tidak pernah melakukan kesilapan dan mengalami kegagalan adalah orang yang tidak pernah mencuba sesuatu yang baru

-- Albert Einstien

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: citey
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13721

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 17
Ahli: 0
Jumlah: 17




  Dari Galeri
cikgu syah_solehah

  Yang Masuk Ke Sini
citey: 6 jam, 43 minit yang lalu
nishazainal: 8 hari yang lalu
sarahhanee: 13 hari yang lalu


Lihatlah Diriku
Topik: model muslimah


Carian Forum

Moderator: Pengurusan
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Lihatlah Diriku
    »» model muslimah

Please Mendaftar To Post


Oleh model muslimah

Nurmuizz
WARGA RASMI
Menyertai: 22.05.2006
Ahli No: 6584
Posting: 2
Dari: selangor

Selangor  


posticon Posting pada: 24-05-06 11:30


assalamualaikum...
saya nak bertanya pendapat sahabat semua...
bolehkah muslimah melibatkan diri dalam bidang modelling?
maksudnya model yang menggayakan busana muslimah...sopan, menutup aurat dsb.
tak kira la model iklan kat tv ke, majalah ke...
kalau ada dalil dan hadith sahih yang menerangkan tentang hukum berkenaan hal ni lagi baik...
silakan...saya betul2 nak tahu... bolah juga kita berkongsi bersama..


-----------------
life is all the pain we endeavor


Bookmark and Share




  Member Information For NurmuizzProfil   Hantar PM kepada Nurmuizz   Quote dan BalasQuote

myway
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 19.06.2006
Ahli No: 6655
Posting: 429
Dari: on the earth

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 21-06-06 00:41


i dont think so..sebab wanita tu sendiri adalah aurat...kalau model muslimah tu hanya muslimah saja yang tengok..oklah...
tapi walopon sopan, menutup aurat..tapi kalau dah namenye model, kan ke kena tabarruj pula.. tabarruj pula hukumnya haram...
lepas itu ada segolongan manusia yang hatinya berpenyakit, so untuk elak fitnah akhir zaman..jadi model ni sungguhla tak sesuai bagi muslimah...

sebab dalam Al-Quran pun dah dinyatakn dengan jelas..
"Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertobatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung"-AnNur, 31-


Bookmark and Share




  Member Information For mywayProfil   Hantar PM kepada myway   Quote dan BalasQuote

myway
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 19.06.2006
Ahli No: 6655
Posting: 429
Dari: on the earth

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 21-06-06 00:42


Wanita muslimah adalah berbeza daripada wanita kafir atau wanita jahil. Perbezaan dapat dilihat daripada perilaku wanita muslimah yang pandai menjaga diri, menjaga maruah, bersopan santun serta pemalu. Manakala wanita jahil atau kafir suka mendedahkan diri dan mencari tumpuan lelaki. Maka di sinilah timbulnya permasalahan tabarruj itu.


Bookmark and Share




  Member Information For mywayProfil   Hantar PM kepada myway   Quote dan BalasQuote

myway
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 19.06.2006
Ahli No: 6655
Posting: 429
Dari: on the earth

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 21-06-06 00:43


Tabarruj bererti terdedah serta boleh dilihat oleh semua orang.
Perkataan ini diambil dasarnya daripada beberapa perkataan lain yang sama ertinya sebagaimana terdapat dalam Al-Quran perkataan ‘Buruuj’ iaitu tempat peredaran bintang.
Oleh kerana tempatnya terlalu tinggi di langit maka ia senang dilihat oleh semua orang tanpa ada batasan.
Manakala Az-Zamakhsyari pula berpendapat ia diambil dari maksud perkataan Arab ‘Safiinah Baarijah’ iaitu kapal yang tidak mempunyai tutup.
Oleh itu tabarruj bermaksud seorang wanita yang dengan sengaja mendedahkan dirinya kepada lelaki, menampakkan kecantikan susuk badannya lalu mendedahkan rahsia dirinya.
Tabarruj juga bermaksud berhias di hadapan lelaki yang bukan suami sedangkan berhias itu adalah untuk suaminya sahaja.
sebagaimana yang berlaku di zaman jahiliah dan zaman selepas itu.


Bookmark and Share




  Member Information For mywayProfil   Hantar PM kepada myway   Quote dan BalasQuote

myway
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 19.06.2006
Ahli No: 6655
Posting: 429
Dari: on the earth

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 21-06-06 00:45


jika ada info yang tersilap..silalah tegur ye..semua ilmu yang bermanfaat hanyalah dariNya..dan yang buruk dari saya sendiri...thankss...:)


Bookmark and Share




  Member Information For mywayProfil   Hantar PM kepada myway   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.060196 saat. Lajunya....