Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 23-08-2017  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
Untuk menjamin kejayaan, bertindaklah seperti tidak akan gagal

-- Seminar

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: kasumah
Hari Ini: 2
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13692

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 12
Ahli: 0
Jumlah: 12




  Dari Galeri
salam ukhwah fillah dari ana..........

  Yang Masuk Ke Sini
kasumah: 11 jam, 7 minit yang lalu
nishazainal: 1 hari, 12 jam, 53 minit yang lalu
Nuri2017: 3 hari yang lalu


Kesihatan
Topik: Tahukan anda tentang nutrisi selular?


Carian Forum

Moderator: Pengurusan, nur_kamar
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Kesihatan
    »» Tahukan anda tentang nutrisi selular?

Please Mendaftar To Post


Oleh Tahukan anda tentang nutrisi selular?

husnimohd
WARGA RASMI
Menyertai: 24.07.2012
Ahli No: 13522
Posting: 5
Dari: Terengganu, Kuala Lumpur

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 24-07-12 11:53


Assalamualaikum warga Hannan sekalian.
Bagaimana dengan nikmat-nikmat Allah hari ini?

Di sini saya nak kongsi. Awal bulan hari tu saya ada hadiri satu event. Banyak ilmu yang diperoleh. Salah satunya ialah konsep nutrisi selular. Cellular nutrition very good for human body. Nutrisi ini merupakan makanan untuk sel tubuh manusia, tubuh kita. Tubuh kita ni terdiri daripada 100 trillion sel. Woh, banyak saaangat sel kan. Kita pun tahu kan sel ni sangat penting dalam tubuh. Kita manusia ni pun diciptakan daripada satu sel, kemudian terus berkembang hingga menjadi satu badan yang lengkap. Alhamdulillah.
anda tahu tak apa cara untuk dapatkan sel tubuh yang sihat? Tahu tak apa makanan yang bagus diambil untuk kesihatan sel tubuh kita?


Jawapannya ialah nutrisi sihat 1,2,3. Nutrisi ini ialah makanan untuk sel yang mempunyai tiga fungsi utama iaitu CAR (Cleanse intestine, Absorb nutrient, Repair & Regenerate).

Fungsi pertama ialah untuk bersihkan usus kita. Usus kita ni terdiri daripada villi iaitu jejari halus ala-ala pengelap kaki tu. Dan usus ini sangat penting untuk proses penyerapan nutrien. Jadi, nutrisi herbalife diformulasi untuk menyokong kesihatan villi. Bila villi sihat, senanglah nutrien diserap. Bila villi tak sihat, kau makan lah apa jenis makanan yang sihat pun, nutrien tu takkan diserap. Sebab tu orang yang kurus susah nak naik berat badan. Dah makan macam-macam untuk naikkan berat, minum susu lah, makan weight gain vitamin lah. Tapi sebab ususnya tak bersih, usus tu tak mampu serap pun apa yang anda telan. Sama lah jugak macam orang yang nak turunkan berat. Makan macam-macam jenis produk, kurang makan nasi, roti, banyak bersenam, kawal makan tapi berat macam tu jugak. Kalau turun pun sikit saja, lepas tu naik balik. Sebab apa? Jawapannya hanya satu. Sebab USUS KOTOR.

Fungsi kedua pula ialah untuk penyerapan nutrien. Tak best kan bila kita makan, makanan tu tak diserap pun ke sel seluruh tubuh, lepas tu dibuang macam tu saja. Maksudnya mungkin nutrien yang baik tu kita buang balik masa kat tandas. Makan flush, makan flush. So, apa tujuan kita makan tu kalau tak boleh kasi khasiat pada badan sendiri kan? Jadi, nutrisi ini memang tepat untuk sel badan kita. Bila dah makan nutrisi ini, sel-sel badan yang tak betul tu akan dibaiki dan apa-apa nutrien yang dimakan lepas tu diserap dengan jayanya. Senanglah nak naikkan berat, turunkan berat atau kekalkan berat badan kan?

Fungsi ketiga ialah membaiki dan membina semula sel-sel badan yang rosak dalam tubuh kita ni. Salah satu punca kerosakan sel ialah daripada makanan yang kita ambil setiap hari. Jadi, cara untuk baiki balik dan bina semula sel yang sihat ialah melalui nutrisi selular. Memanglah kita makan makanan yang sihat setiap hari kononya, ambil buah, ambil sayur, ambil protein tapi tak semua nutrien akan diserap jika sel tidak sihat.

Cara untuk mendapatkan sel tubuh yang sihat ada 4 cara :
1-     Bahan semulajadi yang rendah kalori
2-     Makanan berserat tinggi
3-     Protein tumbuhan yang sihat
4-     Makanan yang terdiri daripada pelbagai warna buah dan sayur (tinggi antioksidan)

Dari mana kita nak cari satu jenis makanan yang ada semua fungsi ni?
Contohnya roti whole grain dah rendah kalori dan serat tinggi. Tapi tak ada protein tumbuhan yang sihat dan tak ada warna buah sayur pun. So, tak complete pun.Sebab itu nutrisi 1,2,3 merupakan nutrisi selular yang sangat sesuai untuk tubuh manusia.

:-) Anything to ask or share, please do it.
Sharing is caring :-) Nutrition for Life


Bookmark and Share




  Member Information For husnimohdProfil   Hantar PM kepada husnimohd   Quote dan BalasQuote

limah3
WARGA RASMI
Menyertai: 18.07.2012
Ahli No: 13515
Posting: 12

blank   avatar


posticon Posting pada: 26-07-12 01:16


Assalamualaikum husni.wah wah panjang lebar. doktor apa pakar permakanan. tak apalah.apa-apa pun boleh. allhamdulillah penjelasan panjang lebar. kak limah nak tanya mereka kata minum jus delima itu memudahkan pencernaan adakah cara itu boleh membersihkan usus macam yang dikatakan tadi.

sebut pasal permakanan memang akak akui itu betul.sebab dulu semasa jaga arwah ayah kena gaut dia tak boleh jalan langsung. bila akak beri dia makan berebus saja seminggu lepas tu dia boleh jalan. sebanarnya makan makanan berebus ni memang baik kan.

ok tadi ada seorang sahabat kita kata dia sakit lutut akak ni dah berusia 45 tahun. memang sakit lutut. kalau lama berderi siaplah sembahyang pun kena duduk. :-( tapi suami akak ada belikan majun hehehe 3 kali berturut2 akak makan akak sendawa dan buang angin. lepas tu allhamdulillah berdirilah berapa lama pun tak ada masalah.

disini akak nak tanya bolehke akak teruskan makan majun tu ya?


Bookmark and Share




  Member Information For limah3Profil   Hantar PM kepada limah3   Quote dan BalasQuote

husnimohd
WARGA RASMI
Menyertai: 24.07.2012
Ahli No: 13522
Posting: 5
Dari: Terengganu, Kuala Lumpur

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 26-07-12 17:59


maaf kak limah
baru perasan ada mesej dari akak

saya bukan doktor
praktis untuk menjadi konsultan pemakanan:)

kawan akak dah lama ke sakit lutut?
mesti perit kan masa nak solat

tentang makjun, saya tak tahu apa kesannya kalau guna selalu
apa yang saya belajar, benda-benda macam ni tak digalakkan untuk digunakan
sebab kita tak tahu tahap penggunaan yang selamat untuk badan
lagi satu, benda ini boleh juga jadi macam ubat kan
cuma kita tak sebut ubat
sebolehnya ubat tu kita kena elakkan

betul kak
makan benda rebus saangat elok untuk badan
cumanya sampai bila seseorang tu boleh tahan makan rebus saja hari2. bosan jugak kan.hehe

apa kata cuba cari penyelesaian untuk sembuhkan apa-apa sakit, then boleh saja nak makan apa pun;)

akak nak tahu lebih lanjut?
PM saya ye atau contact 0133566130
saya sedia bantu akak dan kawan:)


Bookmark and Share




  Member Information For husnimohdProfil   Hantar PM kepada husnimohd   Quote dan BalasQuote

limah3
WARGA RASMI
Menyertai: 18.07.2012
Ahli No: 13515
Posting: 12

blank   avatar


posticon Posting pada: 27-07-12 20:41


Waalaikumsalam bukan kawan yang sakit lutut tu husni tapi akak limah sendiri. almaklumlah kerja banyak guna kaki. berdiri buat mee tu lama kadang-kadang sampai lebih 4 jam.

tapi akak rasa badan akak ni banyak angin nasib baik angin bukan angin yang boleh buat kak limah terapung kat langit. :-D

ok semoga berjaya


Bookmark and Share




  Member Information For limah3Profil   Hantar PM kepada limah3   Quote dan BalasQuote

husnimohd
WARGA RASMI
Menyertai: 24.07.2012
Ahli No: 13522
Posting: 5
Dari: Terengganu, Kuala Lumpur

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 28-07-12 00:44


ok kak limah. kerja-kerja jugak,kesihatan jaga ye
jangan laburkan banyak duit untuk beli ubat2
tapi cegahlah sebelum mengubati:)
akak tinggal kat mana ye? mana lah tau agaknya tiba-tiba terjumpa kat mana-mana kat bumi Allah ni
hehe:)


Bookmark and Share




  Member Information For husnimohdProfil   Hantar PM kepada husnimohd   Quote dan BalasQuote

limah3
WARGA RASMI
Menyertai: 18.07.2012
Ahli No: 13515
Posting: 12

blank   avatar


posticon Posting pada: 28-07-12 05:06


oh akak tinggal kat klang. kat kg jawa. husni pula kat mana?


Bookmark and Share




  Member Information For limah3Profil   Hantar PM kepada limah3   Quote dan BalasQuote

husnimohd
WARGA RASMI
Menyertai: 24.07.2012
Ahli No: 13522
Posting: 5
Dari: Terengganu, Kuala Lumpur

Terengganu   avatar


posticon Posting pada: 31-07-12 10:39


owh
saya asal terengganu
sekarang tinggal kat gombak :)


Bookmark and Share




  Member Information For husnimohdProfil   Hantar PM kepada husnimohd   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.056597 saat. Lajunya....