Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 18-10-2017  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
"Janganlah hendaknya kecintaan anda terhadap sesuatu itu membuatkan anda menjadi lupa dan kebencian anda terhadap sesuatu itu membuatkan anda menjadi hancur"
--
Saidina Umar Ibnul Khattab

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: Sheikhengku11
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13694

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 11
Ahli: 0
Jumlah: 11




  Dari Galeri
salam sayang buat semua!!!

  Yang Masuk Ke Sini
nishazainal: 1 hari, 9 jam, 27 minit yang lalu
Sheikhengku11: 17 hari yang lalu


Kesihatan
Topik: Tuala Wanita Pakai Buang - Ancaman Kesihatan Dalam Diam


Carian Forum

Moderator: Pengurusan, nur_kamar
Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my Indeks Forum
  »» Kesihatan
    »» Tuala Wanita Pakai Buang - Ancaman Kesihatan Dalam Diam

Please Mendaftar To Post


Oleh Tuala Wanita Pakai Buang - Ancaman Kesihatan Dalam Diam

diniey
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 03.12.2008
Ahli No: 9493
Posting: 96
Dari: Kota Bharu

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 04-02-10 12:17


Salam ukhwah fillah..
Ingin berkongsi dengan antum semua...mungkin ramai yang dah tahu tentang perkara ni...hanya untuk memperingatkan semua...

'Tuala Wanita' merupakan perkara yang sangt penting bagi setiap wanita yang mencapai akil baligh..Seawal usia 12 tahun 'wanita' telah terbiasa dengan pemakaian tuala wanita.

Namun sedarkah kita disebalik PUTIH 'tulen' dan bersih tuala wanita yang menjadi kegunaan kita berdekad lamanyamerupakan salah satu penyebab kanser...fibroid..kemandulan dan pelbagai sakit puan yang lain

Tahukah anda, tuala wanita serbuk kayu pulpa, kotak, kertas terbuang yang dilembutkan dan diputihkan melalui proses pelunturan dengan bahan peluntur yang berklorin yang menghasilkan bahan kimia iaitu DIOKSIN.
Lapisan inilah yang dijadikan tuala wanita pakai-buang yang telah digunakan oleh wanita diselurruh dunia pada tahun 1970 hingga sekarang.

BAGAIMANA DIOKSIN BOLEH MERESAP KEDALAM RAHIM DAN MENYEBABKAN KANSER?

Darah haid yang mengalir keluar akan memasuki tuala wanita melalui permukaan jaringan atau kain bukan kapas. Sejenis gas toksik yang dinamakan Dioksin terbebas melalui proses pemeluapan. Dioksin akan meresap ke dalam uterus dan akhirnya sampai di ovari melalui tiub fallopian.



Jadi, kita harus berhati hati dalam memilih tuala wanita, pantiliner atau tampon.

Walaupun tuala wanita dianggap sangat penting dan menjadi penyelamat wanita daripada kebocoran semasa datang haid atau lelehan keputihan yang keterlaluan, ia sebenarnya boleh memudaratkan secara diam sekiranya wanita menggunakan tuala wanita bermutu rendah.


APA ALTERNATIF YANG KITA ADA?
1) Menggunakan kain kapas alternatif guna semula
2) Menggunakan Tuala wanita kain kapas
3) Menggunakan Tuala wanita kain kapas organik
4) Menggunakan Tuala wanita berherba yang berasaskan kapas


BERHATI-HATI!!
Ramai antara kita keliru dalam memastikan tuala wanita yang digunakan adalah daripada kapas atau tidak. Kebanyakan wanita terpedaya dengan slogan' selembut kapas' yang tertera pada pembungkus tuala wanita. 'selembut kapas' tak bermakna diperbuat daripada kapas. Biasanya tuala wanita daripada kapas ni agak mahal sedikit berbanding tuala wanita daripada pulpa dan kertas terbuang....

wallahua'lam...


Bookmark and Share




  Member Information For dinieyProfil   Hantar PM kepada diniey   Quote dan BalasQuote

cta_zie
WARGA RASMI
Menyertai: 21.08.2007
Ahli No: 7800
Posting: 3

blank   avatar


posticon Posting pada: 18-02-10 20:59


tema kasih untuk nasihat ini..
jadi apa yang sesuai d gunakan untuk wanita semasa haid..
thank you


Bookmark and Share




  Member Information For cta_zieProfil   Hantar PM kepada cta_zie   Quote dan BalasQuote

diniey
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 03.12.2008
Ahli No: 9493
Posting: 96
Dari: Kota Bharu

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 20-02-10 11:50


Ada beberapa jenama tuala wanita kat pasaran yang dapat dijadikan alternatif....Tapi saya sendiri lebih selesa gunakan FC Biosanitary Pad...Tuala Wanita berherba...selain rasa nyaman waktu pakai ianya dapat mengatasi masalah senggugut dan sakit puan dan harga berpatutan....Ada juga jenama lain seperti Anion....tetapi harga agak tinggi....


Bookmark and Share




  Member Information For dinieyProfil   Hantar PM kepada diniey   Quote dan BalasQuote

myway
WARGA 5 BINTANG
Menyertai: 19.06.2006
Ahli No: 6655
Posting: 429
Dari: on the earth

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 21-02-10 22:54


elakkan guna pad dr pagi sampai petang. begitu juga dengan mlm.
limit for only 4hrs max, then tukar.


Bookmark and Share




  Member Information For mywayProfil   Hantar PM kepada myway   Quote dan BalasQuote

ct_amz
WARGA RASMI
Menyertai: 23.02.2010
Ahli No: 11920
Posting: 1

blank   avatar


posticon Posting pada: 23-02-10 08:31


Assalamualaikum.... Saya baru kat sini. saya juga ada menggunakan pad herba tu. Dia ada 3 jenis, pad siang, pad malam dan pantiliner. Pantiliner ni untuk kegunaan semua tak kira lelaki ke perempuan, kanak-kanak pun boleh. Boleh menghilangkan kembung perut dan demam untuk kanak-kanak, sakit kepala, sakit gigi, sakit kaki, sakit pinggang dan sebagainya. just renjiskan sedikit air di permukaan pad dan tampalkan pada tempat yang sakit. yang penting ianya selesa dipakai. sesiapa yang berminat boleh juga dapatkan dr saya.


Bookmark and Share




  Member Information For ct_amzProfil   Hantar PM kepada ct_amz   Quote dan BalasQuote

diniey
WARGA 3 BINTANG
Menyertai: 03.12.2008
Ahli No: 9493
Posting: 96
Dari: Kota Bharu

Kelantan   avatar


posticon Posting pada: 24-02-10 11:25


ct_amz: bagus lah...dah join ahli.....

saya kenal produk ini secara tak sengaja...kebetulan terputus bekalan...then pinjam kawan punya...walaupun 1st time guna memang rasa selesa...senggugut pun ok..tu yang saya join...member...


Bookmark and Share




  Member Information For dinieyProfil   Hantar PM kepada diniey   Quote dan BalasQuote

limah
::PENGURUS AKTIVITI::
Menyertai: 20.08.2009
Ahli No: 11210
Posting: 367
Dari: shah alam

Selangor   avatar


posticon Posting pada: 08-03-10 07:56


Waalaikumsalam semua...sebut pasal pad kak limah nak tanya ada sesiapa tak punya pengalaman. dalam dua bulan ni kak limah guna pad dan panties herba. pas tu masuk bulan kedua haid kak limah selang 2 minggu datang pas tu kali ke 4 dia datang banyak sangat.

pas tu kak limah tak boleh bersama dengan suami. bila bersama selang 2 hari haid datang. adakah tu disebab pad atau sebab lain. bulan ogos tahun lepas dah buat pepsmail. doktor kata ok tak apa-apa.


Bookmark and Share




  Member Information For limahProfil   Hantar PM kepada limah   Quote dan BalasQuote

nazihah90
WARGA RASMI
Menyertai: 03.05.2012
Ahli No: 13441
Posting: 1
Dari: selangor

malaysia   avatar


posticon Posting pada: 03-05-12 02:01


assalamualaikum...
saya nak share pasal 1jenama pad ni..bukan pad herba..pad ni memang bagus sangat..mula-mula kawan saya bagi sampel saja dan dia kata boleh kurangkan keputihan..pad ni jugak berfungsi membuang toxic dalam badan sebab dia ada lapisan ion negatif....then saya cuba pakai dan sangat bagus...pad ni jugak sangat berbeza dengan pad yang ada sekarang...jenama pad ni lexee..sekarang saya jadi pengedar pad ni..so sesiapa nak tau lebih lanjut tentang pad ni boleh pm saya..insyaallah pakai pad ni dapat kurangkan masalah kesihatan..memang banyak kebaikan dia...sekian terima kasih.


Bookmark and Share




  Member Information For nazihah90Profil   Hantar PM kepada nazihah90   Quote dan BalasQuote

Member Messages

Forum Search & Navigation

 

Log in to check your private messages

Silakan Login atau Mendaftar





  


 

[ Carian Advance ]

Jum ke Forum 


-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.056836 saat. Lajunya....