Welcome To Portal Komuniti Muslimah -- Hanan.com.my.my

  Create An Account Home  ·  Topik  ·  Statistik  ·  Your Account  ·  Hantar Artikel  ·  Top 10 17-12-2017  

  Suka!
New Page 1

  Mutiara Kata
"Ilmu yang hakiki itu ialah yang memberi keyakinan bahawa maksiat itu racun yang membunuh dan bahawa akhirat itu lebih utama daripada kehidupan dunia."
-- Imam Al-Ghazali

  Menu Utama

  Keahlian Portal Komuniti
Terkini: Sheikhengku11
Hari Ini: 0
Semalam: 0
Jumlah Ahli: 13694

  Sedang Online
Assalamualaikum
Tetamu

Nickname

Password



[ Mendaftar ]

Sedang Online:
Tetamu: 20
Ahli: 0
Jumlah: 20




  Dari Galeri
darjah 4

  Yang Masuk Ke Sini
nishazainal: 6 hari yang lalu

ORANG TABLIGH
 Posted on Isnin, 04 Mac 2013 @ 7:39:00oleh Hanan
Umum r_aliha menulis ASSALAMUALAIKUM JOM BACA ARTIKEL INI:-... ORANG TABLIGH Orang Tabligh, entah siapa lah yang bagi nama, Sedangkan kita semua kan sama, Umat Nabi SAW semuanya, Kerja dakwah kan tanggungjawab bersama, Nabi dah tak ada, kalau kita tak buat, siapa pula, tak kan lah kerja ustaz dan ulama saja, yang kita ini, takkan nak goyang kaki saja-saja?

(menurut laporan berita Astro & mufti Perak seratus ribu Melayu murtad di Malaysia) ........tersebut dengn permohonan kepada Jabatan Pendaftaran Negara. untuk rekod; sebanyak lebih daripada 250,000 kes yang sama menanti di JPN untuk menukar agama, kenyataan & kajian Muti Perak. Permohonan sejak tahun 2000 untuk buang perkatan Islam tetapi tidak dibenarkan oleh JPN disebabkan tidak ada kebenaran dari Mahkamah Syariah yang membenarkan.) Orang Tabligh, Lari!Larii! Orang Tabligh datang, yang tadi ramai,sekelip mata saja dah hilang, yang tadi segar bugar dah tidur terlentang, yang sakit kaki pun boleh terjun tingkap lari lintang pukang, Heh..betul lah kata orang, Nak ajak manusia pada Allah bukannya kerja senang. Orang Tabligh, Ajak keluar khuruj, bukannya nanti tak pulang, yang baru dapat gaji pun kata tak ada duit,nak bayar hutang, yang tadi sihat pun tiba-tiba migrain pula datang, yang menganggur pun buat-buat sibuk bukan kepalang, Heh, dakwah ni setakat cakap saja memang lah senang, Cuba buat, memang nak kena sabar,nak kena tenang, Lain lah kalau ajak pada dunia, bondong2 org datang. Orang Tabligh, Lorong ke lorong, hati ke hati, pintu ke pintu, jumpa semua orang tak pilih bulu, Dari ustaz sampai lah kutu, semua nak ditemu, Nak diajak pada Allah yang satu. Orang Tabligh, Jalan bawa periuk belanga, Dipandang org setakat sebelah mata, Dituduh jahil,tinggal dunia perkara biasa, Walaupun kekadang pedih juga telinga, Nabi dulu-dulu pun kan selalu kena, Dituduh dusta, dipanggil gila, Itu Nabi, apatah lagi kita, yang banyak salah,yang banyak dosa, Takpe2, Allah kan ada, yang Maha Mengetahui,yang mana intan, yang mana kaca. Orang Tabligh, Kekadang buat silap...adat lah manusia, memang tengah nak belajar2 tiru sahabat(. anhum) yang dah terbukti berjaya, Terpancung, terlaser..Sorry, bukannya sengaja, Nak dapat hikmah dalam berdakwah memang ambil masa, Kena keluar lagi dan lagi lah nampaknya. Orang Tabligh, Ada kat mana-mana, kat US, Afrika, kat Israel pun ada, Dari petani, engineer, sampai lah Raja, Pelbagai adat, perangai beza2, Tapi boleh makan dalam dulang yang sama, Bila keluar jemaah semua dilayan serupa, Bila nak berpisah..isk2. .keluar pula air mata. Orang Tabligh, Nak hidupkan sunnah Nabi, Janggut, jubah,seluar atas buku lali, Kalau nak diikutkan, memang ada banyak lagi, Kekadang tu kena juga perli, "Kita sekarang kan di zaman IT" "Tak main lah sunnah2 ini!" jangan lah macam tu bang, kita kan nanti mati, Kang menyesal esok, sapa yang rugi? Kan diri sendiri.. Orang Tabligh, Manusia biasa, ada hati, Sedih bila diperli,sakit bila dimaki, Bila tinggalkan rumah, rindukan famili, Kalau nak ikutkan hati, memang nak dok rumah, bergurau dengan bini, Or ajak anak main lari2, Or layan PS2 sampai pagi, Tapi untuk mengejar kebahagiaan abadi, Kena korban lagi dan lagi, iyalah..hidup ni kan cuma sekali, Kalau sekang tak buat jyunbi(persiapan) , bila lagi? Orang Tabligh, Malam2 doa hidayat, Fikir risau,bagaimana nak selamatkan umat, Supaya di akhirat suk semua selamat, Orang sekarang ingat hidayat boleh senang-senang dapat, Tak perlu susah2,tak perlu keringat, dan tak mahu pula jumpa masyarakat, Just sibuk buat ibadat, Kalau begitu tak ada lah kita ni "The Best Ummat". Orang Tabligh, "Kenapa lah ulama India yang jadi ikutan??" Mmmm...kan Nabi dulu dah pesan, siapa saja yang bawa kebenaran, Tak kisah lah orang Arab ke bukan, semua kena bagi sokongan, yang Allah pandang bukan luaran tapi kan Iman, Bab mazhab jangan bimbang still sendiri punya pegangan, So tak jadi masalah lah kan? Orang Tabligh, Ajak keluar 3 hari, "I can't go..sorry!" yang dah kawin tak nak berenggang dengan isteri, yang si isteri mati2 tak nak suami dia pergi, Berderai2 air mata keluar macam air pili, "Kalau abang nak pergi jugak, hantar saya balik kampung esok pagi!!" Heh, org laki memang lemah bab air mata ini, Si suami pun letak balik beg,tak jadi pergi, yang tadi josh(bersemangat) tak ingat pun, jadi lemah seluruh sendi, Kes2 begini memang banyak terjadi, boleh tengok dengan mata kepala sendiri, tapi kalau bab dunia(contoh:kursus naik pangkat),""no masalah.,anytime kami ready!" Si isteri lambai pemergian suami dengan wajah berseri2, Hey, of course lah, nanti husband I dapat naik gaji, Wife mana lah yang tak happy, Heh..ni lah realiti, Bab dunia, tak payah diajak pun semua pakat2 reti, Bab akhirat, masing-masing buat tak kesah,tak ambil peduli, Ya Allah selamatkan lah kami! Orang Tabligh, Bukan nak takhta, harta, ataupun kuasa, Atau nak berlagak macam dah tera, Tak jugak nak kafirkan sesiapa, Atau sibuk2 pergi minta derma, Cuma nak amalkan agama yang sempurna, dengan korbankan sendiri punya diri,duit dan masa, Nak selamatkan manusia kesemuanya, Dari kena masuk neraka, Nak supaya Allah redha,masukkan kita dalam syurgaNya, Itu saja... Orang tabligh, Seluruh dunia...naik kapalterbang. pakai selipar jepun sahaja... Ikhlas,..no sponsor....no subsidy..... passport penuh cop many countries.. ada yang kerja tukang kebun sahaja... nak tanya nafkah batin? Balik dari keluar, macam pengantin baru... sama seperti balik dari fardhu haji........ .. Sayangkan bini tingal-tinggalkan. .. sayangkan anak...rotan digantungkan. .....sunnah nabi... bukan untuk mendera...speed limit sahaja... Kenapa sibuk dakwah orang..keluarga, anak isteri belum betul lagi.. Nabi Nuh A.S. , anak isteri tak mahu ikut...kalau Nabi Nuh ikut teori tersebut, tak naik bahteralah jadiknye... Abu Jahal bapa saudara Nabi Muhammad SAW tak mahu ikut.. Kalau Nabi Muhammad SAW ikut teori tersebut... tak buat dakwahlah Nabi....tak sampailah Islam ke Malaysia ni... Orang Tabligh, Selekehkah, tak ada ilmu,compang camping kah, berbaulah.. itu mungkin segelintir & cerita lama agaknya. You can't blame the teachers. You have to blame the distortions and ignorance of their followers. Balighuanni walau ayah...Saidina Abu Bakar received the first kalimat terus buat dakwah...if he waits tunggu complete ilmu, he will not be top performers after Nabi Muhammad SAW. Global politic & economy with no borders & chauvinism, M'sian, New Yorkers & Palestinians duduk makan satu talam in Nizamuddin.. ...

 

  Umum


Komen


"ORANG TABLIGH" | Login/Mendaftar | 0 Komens
Threshold
Komen di sini adalah hakmilik yang menghantar. Pihak Pengurusan Portal tidak ada kena mengena.




-------------------------------------------------------------------------------
Portal Komuniti Muslimah
Hakcipta 2003 oleh Hanan Alam Faizli / Hanan Network
Made in: Bandar Sunway, Selangor
Tarikh Mula: 17hb April 2003

Dibina oleh: Team Walasri

Ditadbir oleh:





Loading: 0.038198 saat. Lajunya....